Herenmode maakte tot sinds kort maar een klein deel uit van de modewereld, maar er heeft zich een interessante ontwikkeling voorgedaan. Voorheen domineerde en flaneerde vrouwelijke modellen in de meest wonderbaarlijke outfits de catwalk waardoor nieuwe trends gezet werden. De modellen werden afgewisseld door mannen die veelal in sobere en in enigszins conservatieve kleding waren gestoken. Het effect op de catwalk was adembenemend. De donkere kleding en de rustige uitstraling van de man zorgde ervoor dat de nieuwe damescollectie eruit sprong, maar er was haast geen ontwikkeling in de herencollecties te bespeuren.
Tip: https://www.hemdvoorhem.nl/calvin-klein-ondergoed
De vrouw is de muze van de modeontwerper. Haar sierlijke vormen zijn veel interessanter dan het strakke mannenlichaam. De ontwerper kan experimenteren met een breed palet aan kleuren, wilde ontwerpen en verschillende stoffen om haar schoonheid op nieuwe manieren te accenturen. De vertaling van catwalk naar alledaagse kleding wordt snel gemaakt en de trends volgen elkaar razendsnel op, want schoonheid verkoopt. Voorgaande trends zijn snel passé en raken in de vergetelheid. Of de vrouw gevoeliger is voor mode dan de man of niet, deze dynamiek heeft als gevolg dat het veel moeilijker is voor de vrouw om er stijlvol uit te blijven zien in kleding van het voorgaande jaar. Herenmode werd slechts als een bijzaak gezien waardoor de man er langer goed gekleed uitziet in kleding van een paar seizoenen geleden.
Niet langer bijzaak, maar big business
Sinds januari 2012 is herenmode officieel geen bijzaak meer. Londen organiseerde toen voor het eerst een fashionweek volledig toegewijd aan herenmode. Dit voorbeeld werd snel door andere steden gevolgd en tegenwoordig is het een tweejaarlijks event dat gehouden wordt in januari (herfst/winter collectie) en juni (lente/zomer collectie).
Uitgelicht: https://www.hemdvoorhem.nl/tommy-hilfiger-ondergoed
Deze aardsverschuiving is ook te zien in het straatbeeld. Niet alleen de grote en traditionele fashionmerken hebben exclusieve mannenwinkels geopend, maar ook de H&M. Hierdoor is de nieuwste mode betaalbaar en bereikbaar voor iedere man. Bijzonder is dat de omwenteling niet aangezet is door de modewereld. Menswear fashion weeks en herenmode winkels zijn het logische gevolg van de wet van vraag en aanbod. De modewereld speelt slechts in op de vraag. De markt groeit hard en het signaal dat afgegeven wordt door mannen is duidelijk. Ze zijn geïnteresseerd in mode en ze zijn bereid in zichzelf te investeren.