Besparen op stookkosten: 3 écht bruikbare tips

Besparen op stookkosten: 3 écht bruikbare tips
september 24, 2020 Richard
besparen op stookkosten

Een vraag die in veel huishoudens de revu passeert: ‘hoe kan ik besparen op de stookkosten?’. Logisch, want het is er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden als we kijken naar de stijgende gasprijzen. Ondanks de zachte winters kunnen de verwarmingskosten behoorlijk oplopen indien u geen rekening houdt met de volgende 3 handige tips:

1) Ketelstand: lagere aanvoertemperatuur.

Het gasverbruik begint natuurlijk bij de CV Ketel. Er zijn veel mensen die er niet van op de hoogte zijn: Iedere CV ketel heeft een aanvoertemperatuurinstelling. Helaas komen we in veel huishoudens een onnodig hoge aanvoertemperatuur (80 graden).

Vaak gaat het hier om standaard instellingen van een installateur. Een lagere aanvoertemperatuur zorgt er namelijk voor dat  huizen die langzamer opwarmen. Om een grote hoos aan meldingen te voorkomen, stellen installateurs voor de zekerheid vaak alles extra hoog in. Zonder hierbij rekening te houden met de energiekosten.

Kijk dus eens bij uw CV Ketel naar uw aanvoertemperatuur en overweeg om deze lager in te stelen.

De instelling werkt vrij simpel: Hoe hoger de aanvoertemperatuur, des te meer vermogen de radiator of convector levert. In de winter is het misschien niet interessant om de  maar de ketel moet ook meer energie leveren. Doordat de weerstand van buitenaf wordt verminderd, hoeft de ketel niet hard te werken gedurende (modulatie) uren, u kunt de aanvoertemperatuur verlagen (zolang de radiator voldoende capaciteit heeft).

2) Ontluchten & bijvullen.

Er zijn twee dingen die de meeste mensen té weinig doen: Het controleren van de druk in de banden van de auto én het ontluchten en bijvullen van de cv ketel

Wanneer de druk van een CV ketel onder 1 bar komt, is het verstandig om de ketel bij te vullen. Iets wat dan vaak vergeten wordt (of waar men geen zin in heeft) is het ontluchten. Het ontluchten is niet alleen verstandig vanwege het getik en geborrel in de verwarmingsbuizen en radiatoren  – dat overigens behoorlijk vervelend kan zijn – Maar ook omdat een goed ontlucht verwarmingscircuit sneller opwarmt. Water geleid namelijk beter warmte dan lucht dat kan. U heeft dus liever geen lucht

Bij een nieuwe hr ketel met een A-label pomp wordt een ontluchter ook zeer zeker aanbevolen. De pomp bevat een ingebouwde magneet die corrosiedeeltjes aantrekt. Naarmate tijd verstrijkt, groeit het aantal corrosiedeeltjes wat de levensduur van je Cv-ketel niet ten goede komt.

Het toepassen van een vuilafscheider lost het probleem van de corrosiedeeltjes op. Het installeren van deze vuilafscheider is niet verplicht, maar wordt wel dringend geadviseerd door de fabrikanten om de levensduur van je Cv-ketel te waarborgen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*